sâmbătă, 8 iunie 2013

Scoala din Romania pe viitor

  O sa fiu putin offtopic astazi si o sa abordez un subiect mai special si anume, “Scoala din Romania pe viitor”. Nu va asteptati sa va plictisesc cu povestile mele din copilarie si visele mele legate de aceasta institutie. Voi fi succint.
  Incepem cu felul in care ar trebui sa se predea lectiile in aceasta tara. Si vorbesc din perspectiva unui elev, suntem satui de lectii plictisitoare in care profesorii se pricep mai mult la aducerea somnului si mai putin la a preda. Pe viitor sper ca lectiile vor avea mai multe parti practice si mai putina teorie pentru ca, degeaba se chinuie un profesor sa predea 5 lectii intr-o ora pentru ca “materia este stufoasa” daca tot esentialul este pierdut in 1000 de cuvinte nefolositoare. Cum ar fi ca la ora de fizica sa fie aplicate acele teorii, sa fie demonstrate PRACTIC nu cu scheme plictisitoare pe tabla. Cred ca practica ne-ar face pe toti mult mai atrasi de lectii si vom retine mult mai usor legile, teoria etc.
  Apoi , cred ca, daca am aduna toti banii aruncati pe pixuri, caiete, ghiozdane, manuale, culegeri si tot felul de alte materiale de care este nevoie la scoala, am avea o suma totala care ar depasi cu mult valoarea unei tablete. Astfel ca, de ce nu se poate si la noi scrie pe tablete? Am facut asta la scoala intr-o zi si mi s-a atras atentia ca nu procedez corect si ca e musai sa scot caietul sa notez. Aici intrevine si mentalitatea depasita a profesorilor. Schimbarea trebuie sa vina de peste tot. Daca s-ar investi in “cizelarea profesorilor” si in cursuri care sa ii faca sa inteleaga pe cei mai varstnici cum se folosesc noile tehnologii am avea cu toti o viata mult mai usoara.
  Daca am renunta la caiete in favoarea tabletelor ar fi un mare ajutor si pentru mediul inconjurator pentru ca implicit, nu s-ar mai taia atatia copaci pentru a ne furniza noua acel necesar de vreo 30 de caiete pe an(minim pentru fiecare elev) si iata ca am putea sa protejam si natura.
  Stiu ca nu toata lumea isi poate permite o tableta cat de cat performanta insa, se pot face programe cum era odata acel “Primul calculator” pentru a incuraja parintii sa le cumpere copiilor acest gadget de care este atat de mare nevoie in ziua de astazi.
  Beneficiile sunt multe. Poti sa te mai uiti peste o lectie cu un singur tap pe screen-ul tabletei, poti deschide un manual digital pentru a aprofunda cunostintele pe care le-ai dobandit in clasa sau poti pur si simplu sa privesti un clip pe youtube care te poate ajuta sa intelegi cum actioneaza o anumita lege a fizicii. Holcim România a facut primul pas si, va ofera in format electronic un manual care, va invata cum sa protejati mediul inconjurator. Este un inceput promitator si sper ca, in cativa ani sa putem avea astfel de manual la majoritatea materiilor importante.
  Toata lumea se confrunta in ziua de astazi cu fenomenul de “drop out”, acesta insemnand renuntarea la scoala. Acest fenomen se datoreaza multor factori insa, cel mai important este felul in care se preda. Un exemplu de ASA DA este Finlanda unde nu exista acest fenomen. Ei investesc foarte mult in educatie si isi dau silinta ca studentii sa priceapa ce li se preda, nu ii incarca cu tone de informatii nefolositoare si plictisitoare.

  Poate ca in curand vom deschide ochii si vom face o schimbare in acest domeniu. Pana atunci putem doar sa ne inchipuim ca o sa se schimbe ceva. 

4 comentarii:

  1. Țările nordice au luat un avans spectaculos prin sistemul lor de învățământ. Profesorii trebuie să învețe (poate chiar de către elevi) cum să folosească tehnologia ... dar oare vor să se lase învățați?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Depinde de mentalitatea fiecaruia, de capabilitatea de a asimila infomatiile si de deschiderea lor fata de aceste noi tehnologii. Concluzia: Se poate dar nu cu toti profesorii.

      Ștergere
  2. Eu am terminat scoala acum ceva ani, azi folosim notebook si proiectoare in facultate, unii folosesc si tablete, desi parca sunt putin mai practice laptopurile. Scriam pe caiete, si din cand in cand mi se pare normal sa mai scriu pe caiet, dar nu non-stop. Am facut un exercitiu de imaginatie: daca as fi prof atunci as fi ok cu scrisul lectiei pe tableta? Sincer...as prefera sa nu se scrie la ora mea, mai bine dialog, filme, explicatii, si alte lucruri interactive, nu toceala. Lectii pe calculator...n-ar fi rau, un CD e mult mai ieftin decat un manual. Sau se pot da pe stick si toti pot avea acces la ele. Si ar mai fi ceva. Am facut multa matematica, si multe ore de diverse tipuri si feluri. La ce au folosit? Cu ce am ramas? Au fost lucruri pe acre nu le-am facut si erau si sunt asa necesare in viata...poate ar fi cazul sa se faca acele lucruri in scoala.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cand am spus scris pe tableta nu ma refeream la tastat. Putem folosi stylus-uri pentru tablete si sunt sigur ca daca s-ar folosi in majoritatea scolilor aceste device-uri marile companii ar face eforturi pentru a scoate pe piata tablete cat mai accesibile si folositoare pentru acest domeniu. :)

      Ștergere